80 درصد کارگران فاقد امنيت شغلی هستند
نوشته شده توسط : اپراتور

دبير اجرايي خانه‌كارگر مازندران:  
80 درصد کارگران فاقد امنيت شغلی هستند  
دبير اجرايي خانه كارگر مازندران مي‌گويد: در حالی جشن پیروزی انقلاب را برگزار می‌كنیم كه بسیاری از كارگران كه در پیروزی انقلاب نقش ارزنده‌ای داشته‌اند پس از انقلاب شغل و معیشت خود را از دست داده‌اند و كارگرانی كه نقش موثری در فروپاشی رژیم گذشته داشته‌اند و به عنوان صاحبان اصلی انقلاب محسوب می‌شوند امروز نگران زندگی خود و آینده فرزندان خویش هستند.
نصرا... دريابيگي در گفتگو با خبرنگارايلنا با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب ونقش كارگران در شكل گيري تشكل هاي كارگري تحت عنوان شوراي اعتصاب گفت: پیروزی انقلاب اسلامی دو منظر دارد ،یکي آغاز و مبدأ تاریخی اش که عبارت بود از حوادث قم و دوم اعتصابات سراسری صنعت نفت،بنابراین اگر دو منشا و دو قشر مهم را ذکر کنیم یک بخش طلاب اند که نهضت فکری و نهضت اولیه و حرکت خیز این جنبش را در قم آغاز کردند و بخش دیگر آن در عرصه اقتصادی و توان اقتصادی و نیروی اقتصادی و مضمحل کردن ماشین اقتصادی نظام شاهنشاهی بود که این کارگران بودند که با اعتصاب هایشان در صنعت نفت و بعد در بقیه صنایع ماشین اقتصادی شاه را متوقف کردند و بدین ترتیب زمینه پیروزی انقلاب را مهیا کردند.اگر این انقلاب دو بال دارد یک بال آن کارگران هستند.
وي تصريح نمود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات منجر به نوشتن قانون کار باعث شكل گرفتن مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
دريابيگي افزود: از جمله مسائلی مهمی که ما در عصر جدید در عرصه اجتماعی و اقتصادی شاهدش بودیم ایجاد شورهای اسلامی کار،تعریف یک تشکل و نظام تشکیلاتی در عرصه روابط کاربودكه درغالب شوراهاي اسلامي كار دركارخانجات كارگران توانستند با بيان مسائل ومشكلات خود با كارفرما تعامل وهماهنگي بوجود بياورند.
دريابيگي در مورد جایگاه کارگر در نظام اجتماعی و اقتصاد اسلامی می گوید:اگر کار و کارگررا در فقه اسلامی دنبال کنیم،جای پاهایی از عصر پیامبر (ص)در مورد روایتی که منقول است پیرامون بوسیدن دست کارگری توسط پیامبر،پیدا می کنیم.در عصر ائمه نیز این مساله را می توان دید. از امام صادق منقول است که کار و کارگر را با خون شهدا و مجاهده مجاهدین برابر و هم ارج گرفتند.در عصر جدید هم جملاتی که از امام راحل در اولین پیامشان در سال 58 به مناسبت روز جهانی کارگر در میدان امام حسین خوانده شده جملاتی است که از نظر توصیفی باید بگویم که جملاتی بی نظیری است.
اين فعال جامعه كارگري در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص تعديل نيروي كار به بهانه هاي مختلفي كه انجام مي گيرد، گفت:مهم‌ترین نگرانی کنونی تشکل‌های کارگری، بیکاری وتعديل تدریجی کارگران در ماه‌های آتی است، و امیدواریم که مسوولان کشوری نیز این نگرانی را داشته باشند و از بروز چنین فاجعه‌ای بزرگ جلوگیری کنند.
به گفته دبير اجرايي تشكيلات خانه كارگر مازندران ،جامعه کارگری وضعیت مناسبی ندارد و حقوق کارگران و بازنشستگان جوابگوی هزینه ها نیست.
وی خصوصی سازی را از معضلات جامعه کارگری عنوان کرد و افزود:خصوصی سازی ، مسائل بسیاری برای کارگران به وجود آورده است.
دریابیگی با اشاره به نبود امنیت شغلی کارگران یادآور شد: 80 درصد کارگران امنیت شغلی ندارند.
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه در قالب قراردادهای موقت کار نمی توان از حقوق کارگر دفاع کرد، اظهار داشت : جامعه کارگری دچار مشکلات فراوان شده و قراردادهای موقت کار در شرکت های خدماتی و کارخانجات،معضلات بی شماری برای کارگران به وجود آورده است.
وی با اشاره به قراردادهای سفید امضا و بیمه نبودن برخي کارگران تصریح کرد: حقوق کارگری جوابگوی یک چهارم از هزینه های خانواده پنج نفری نیست.
دریابیگی با بیان اینکه شكل بیمه های کارگری در حال تغییر است،گفت: امروز برای بازنشستگان که جانبازان سنگرهای تولید بودند مشکلاتی به وجود آمده و آن ها با سیلی صورت خود را سرخ می کنند.
وی با اشاره به مبلغ 6 درصد افزایش حقوق بازنشستگان گفت: این مساله کاملا مغایر با ماده 41 قانون کار و ماده 96 تامین اجتماعی است .
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: برخی قبل از رسیدن به قدرت شعار عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق فقرا و ضعفا را سر می دهند و پس از انتخاب شدن خانه کارگر را نهاد سیاسی مي خوانند.
دريا بيگي از بی توجهی مجلس به تقنین قوانین در حوزه معیشت کارگران انتقاد می کندو می گوید: متاسفانه کمتر مجلس اقدامات تقنینی در این رابطه انجام داده و اقدامات تقنینی مجلس تا کنون بسیار محدود بوده است.اقدامات مجلس در این حوزه بیشتر اقدامات حقوقی است و نه اقدامات مالی و مادی مگر در بخش کارگران مشمول حوزه دولت که سعی شده هم ترازی ها به حداکثر رسانده شود.
دریابیگی، ضمن ابراز تاسف از وضعیت بد معیشتی كارگران نساجی مازندران و عدم دریافت حقوق درچند ماه گذشته گفت: در حالی جشن پیروزی انقلاب را برگزار می‌كنیم كه بسیاری از كارگران كه در پیروزی انقلاب نقش ارزنده‌ای داشته‌اند پس از انقلاب شغل و معیشت خود را از دست داده‌اند و كارگرانی كه نقش موثری در فروپاشی رژیم گذشته داشته‌اند و به عنوان صاحبان اصلی انقلاب محسوب می‌شوند امروز نگران زندگی خود و آینده فرزندان خویش هستند.
وی در ادامه به شعار عدالت و مهرورزی در دولت دهم اشاره كرد و افزود : امروز كارگران زحمتكش و كم‌درآمد تشنه عدالت و مهرورزی‌اند.
دریابیگی خاطرنشان ساخت: متاسفانه بعضی از مسئولین فقط شعارهای زیبایی در حمایت از كارگران و فقرا سر می‌دهند درحالي كه امام فرمودكارگری افتخار است و كسانی‌كه نمی‌توانند برای مردم كار كنند استعفاء بدهند.
دبیر اجرایی خانه كارگر مازندران به وضعیت بسیار اسفناك كارگران نساجی مازندران (طبرستان ، تلار، گونی بافی ، فایناس و دفتر مركزی این واحد در تهران) اشاره كرد و گفت: كارگران نساجی مازندران چند ماه حقوق دریافت نكرده‌اند و با مشكلات شدید روحی و روانی و شرمندگی نزد خانواده‌های خود مواجه‌اند.
دریابیگی خطاب به همه مسئولین خصوصاً رییس جمهوری و استاندار مازندران گفت: كارگران نساجی خواهان اقدام سریع نسبت به بلاتكلیفی خود و رفع شدید معضلات معیشتی خویش و پرداخت حقوق معوقه خود هستند.




:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: